Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Isnin, 29 Ogos 2011

Tahun Ni Beraya kat Kuala Terengganu


Ramadhan dah berada di penghujungnya.
Tahun ini giliran beraya di Kuala Terengganu. Kalau diikutkan perancangan, kami akan bertolak pada petang Jumaat, sebaik mengambil isteri di sekolah, terus bertolak. Tapi kesihatan saya masih belum mengizinkan. Bengkak tonsle (betul ke eja ni?) dengan demam dan batuk menjadikan saya tidak bermaya. Oleh kerana faktor tersebut, dan ditambah lagi rumah mak belum siap dihias, saya tangguhkan ke tengah hari Sabtu.

Sebaik bertolak, kira-kira 15 minit kemudian, kami terlibat dengan jem teruk di persimpangan Taman Seri Saujana Kota Tinggi. Kereta bergerak sikit-sikit je. Mungkin jem musim perayaan, orang nak balik raya kot...
Tapi setelah hampir 40 minit jem, baru tau puncanya. "ROADBLOCK"!!!
Terus teringat berita malam tadi... pihak berkuasa tak akan adakan roadblock bagi menjamin kelancaran lalu lintas. Sebaliknya pasukan mereka akan bertugas serata Malaysia dengan pakaian preman dan penyamaran tertentu sebagai gantian. Mana daaaa janji???? Ni mereka bukan main galak menyaman orang. Abang saya kata, "mereka" ni yang patut kena saman sebab menghalang lalu lintas.!!!

Apa-apa pun mereka ni sekadar menjalankan tugas dan amanah yang dipertanggungjawabkan. Orang atas mereka yang bagi arahan. Moga mereka dapat telus dalam menjalankan amanah.
( Teringat pula saya peristiwa baru-baru ni kena "sound" oleh anggota Polis Trafik sebab tanya jalan untuk ke Balai Polis Trafik. Apa ingat orang yang kena saman tu JAHAT sangat ke sampai nak cakap elok-elok pun tak boleh? Mana "CEPAT, MESRA DAN BETUL"? anda tu? ).

Sampai area Mersing, satu kemalangan ngeri berlaku. Melibatkan sebuah Avanza. Bantai benteng jambatan. Kes potong tak lepas ke, ngantuk ke, tak tahulah... Moga anda yang dalam perjalanan sentiasa berhati-hati dan berwaspada. ACHTUNG!



Perjalanan balik kali ini tidak tergesa-gesa. Kami santai-santai je, tak kejar masa. Suka sepanjang perjalanan wajah isteri dan anak ceria. Kalau kejar masa, dah tentu masing-masing stress. Kita pun tak syok. Menjelang buka, kami singgah di Rompin.





Kami sampai jam 2.30 am.
Alhamdulillah. Semua selamat... (takleh sambung tulis... isteri ajak beli barang buat kuih...hehe)

1 ulasan:

husein riderz berkata...

Selamat Hari Raya Pak su.. saini mintak maaf banyak2 dari hujung rambut ke hujung kaki.. maaf zahir batin.. sayang Pak su..