Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Ahad, 31 Oktober 2010

Kartun : Kirim


Karya tahun 1997
Idea muncul daripada pengalaman masa kecil melihat perangai abang saya yan
g suka kenakan adik-adik. Sikap abang saya tu saya abadikan dalam kartun di bawah. Ia dihasilkan pada tahun 1994.

Kalau tengok nama pena saya ada macam-macam. Nama pena saya antaranya :
a) Spesis Pupus
b) Udhel
c) Weld
d) Nwek

Sabtu, 30 Oktober 2010

Kartun : Pergi Masjid, Tapi Tak Solat Jumaat

Insiden di atas mengingatkan saya insiden di Surau An-Nur , Masjid Kampung Maju Jaya dan Masjid Felda Ulu Tebrau. Saya sering berada di saf hadapan menghadap tingkap. Jelas terlihat beberapa kumpulan anak-anak muda melepak tidak mempedulikan iqamah yang menandakan solat Fardhu Jumaat akan didirikan. Tidak sedikitpun riak wajah mereka merasa cemas akan terlewat mendapatkan saf. Saban minggu perkara yang sama berulang bagai tak kan ada yang akan menegah mereka.

Saya berasa amat sedihSedangkan Rasulullah berpesan, sesiapa yang sengaja meninggalkan solat Jumaat, segera dipaksa bertaubat. Sekiranya enggan, dihukum pancung!!! Betapa kerasnya peringatan Allah. Tak gerun ke kita dengan ancaman Allah? . Justeru para ibu bapa, pastikanlah anak-anak anda solat Jumaat. Pastikanlah dengan apa cara sekalipun. Jangan sampai bumi bertuah ini Allah timpakan balak bencana dan baru kita nak menyesal. Tatakala itu, bumi hanya tinggal debu bersama tulang-tulang anak isteri kita yang berserakan. Jangan biarkan anak-anak kita berdosa.

Kartun : Merokok "Awet Muda"

Ini hasil karya kira-kira tahun 1997.

Tuan-tuan yang merokok, sebenarnya tak susah ya nak berhenti merokok! Percayalah. Hanya just tinggal, dan jangan dekati kembali! Sibukkan diri dan banyakkan berdoa.

Allah tak ubah nasib anda, tanpa usaha dari diri anda. :D

Minum Tak Pernah Kenyang

Ada-ada saja...

Pepsi Belasah Coke

Dalam maksud nih!
Anda mampu tafsirkan...

Rambut Yang Membuatkan Bulu Tengkuk Anda Berdiri

Eeeeee..... masyaallah, nauzubillah!
Moga Allah bagi hidayah pada orang tu... eeeee...
Saya tak tahu nak komen... eeee
Penyakit ke, perhiasan ke, ubat ke...tak tahulah...

DAH KENAPA!!!

Monitor Terbang Ikut Tingkap

Masyaallah!!! Apa sudah jadilah? Monitor bunuh diri? Mustahil. Silap-silap gara-gara ada yang hilang sabar dan tidak dapat mengawal kemarahan. Bukan orang panas baran saja yang mampu melakukan "tugas" di atas, malah sesiapa sahaja.

Sebaiknya kalau dah rasa diri mula marah, elakkan dari terus berhadapan dengan situasi tersebut. Tarik diri, tarik nafas, kawal pernafasan dan cuba bertenang. Mintak dengan Allah agar kita bersabar, sebab marah Allah yang cipta. Allah juga yang mampu meletakkan controller untuk mengawal kemarahan kita.

"Ingat, kita kena ada perasaan marah. Supaya maruah kita dapat dipelihara. Tapi jangan tergadai maruah lantaran kegagalan kita mengawal kemarahan"


Muatan Melampau

Melampau sangat-sangat!!!
Tapi itu tradisi mereka. Tentu ada sebab kenapa mereka angkut dalam keadaan sedahsyat itu. Hanya mereka yang memahami situasi mereka.
Kita pula jangan nak cuba-cuba tiru aksi mereka.
DAH KENAPA?!

Kartun : Peperiksaan Semester 2, 2010

Selamat menempuhi Peperiksaan Semester 2 buat adik-adik yang masih bersekolah. Tengah musim peperiksaan ni macam-macam kerenah adik-adik kita. Bagi yang always prepare, berbahagialah mereka sebab kerja tak berat untuk mengulangkaji. Tapi bagi yang study last minute, kita ucapkan selamat berjuang kepada mereka. Tentu agak menyiksakan, maklumlah terpaksa strugle satu malam untuk topik 1 tahun!!! Hebat betul mereka. Apapun pastikan usaha adik-adik disertakan dengan Ismullah dan doa serta tawakal. Jangan terlalu confident dan jangan tak ada confident. Moga Allah berkati usaha kalian. Kerana usaha yang kecilpun kalau diberkati Allah, hasilnya sangat besar!

Apa Anak Anda Sedang Buat Sekarang

Seronok layan internet? Tentu seronok. Macam-macam bahan boleh dapat. Siapa nak yang baik, dapatlah yang baik-baik. Siapa nak yang tak elok, dapatlah yang tak elok-tak elok. Pilihlah yang terbaik.

Tapi, bila kali terakhir anda pantau anak anda yang anda lihat sedang bermain atau sedang tidur tadi? Lima minit yang lalu? Atau setengah jam yang lalu? Atau beberapa jam yang lalu? Baik anda pergi periksa mereka sekarang, sekadar kepastian. Setidak-tidaknya yang di bawah ini bukan anak anda!!!

Mana mak ayah budak tu, sampai ke tengah jalan raya!!!

Pastikan juga anak-anak anda yang sedang bermain permainan komputer tidak terlalu lalai sehingga tidak boleh berpisah langsung dengan permainannya. Jangankan nak ajak berjalan-jalan, nak minta tolong pun susah. Kalau demikian kesnya, saya nasihatkan anda buat "post-mortem" dengan jadual hidup anak anda. Kalau tidak, anda juga yang sengsara.

Kalau ada anak kecil pula, tengok-tengoklah apa yang dimainkannya. Entah bermain dengan katak ke, semut ke, ulat gonggok ke, jengkerik ke, biawak ke, lipan ke, T-Rex ke... Budak kecik tak tahu apa-apa! Belum mumayiz pun. Buatnya dia gigit kucing tu, tak ke mati kucing yang tak berdosa tu. Pantau-pantaulah ya. Moga selamat anak-anak kita!

Kartun : Mulakan Dengan Ismullah

Ini pun draf yang saya scan direct.
Tak edit pun guna komputer.
Ini hasil kerja masa 2005.

Mengingatkan saya supaya segala perkara perlu dimulai dengan nama Allah. Bila kita niatkan segala perkara yang baik dengan nama Allah, ia akan menjadi ibadah. Pada masa yang sama kita berusaha sebaik mungkin dan kemudian bertawakal. Kita juga perlu berpada-pada dalam membuat perkara yang baik. Jika tidak, sebaliknya pula akan berlaku. Berwaspadalah.

Sayangi Kereta Anda

Kereta adalah kenderaan yang Allah takdirkan ia tunduk dan patuh kepada anda dengan izinNya.

Sama macam kuda, cuma kuda ada emosi, nafsu dan perasaan. Sebaliknya kereta tidak demikian kerana ia diperbuat daripada besi yang tidak bernyawa.

Kuda kalau kita kerah lebih dari kemampuannya, ia akan marah, bertindak balas, mogok, sakit dan boleh membawa kepada kematian. Siapa yang rugi? Tuan ampunya.

Kereta kalau kita guna terlalu lasak diluar keupayaannya, alamat absorber habis, enjin rosak, chasis lari, dan akhirnya kereta rosak tak mahu hidup... mati lah tu! Siapa susah? Tuan ampunya.

Bersyukurlah dengan kenderaan yang Allah beri pada kita. Guna elok-elok sebagai tanda sykur. Baca doa naik kenderaan sekalipun kenderaan tu baru, apatah lagi buruk! Moga selamat nyawa kita dan sempurna urusan kita.

Ada kat Malaysia orang kerjakan kereta sampai macam dalam gambar tu?
Dah kenapa???

Kartun : Siapa Ganas

Katun ni dah lama saya buat.
Sekitar tahun 1997.
Tak kelakar pun.
Ni conteng-conteng lembutkan tangan yang memang tak ada bakat melukis. Sekarang kalau suruh lukis lagilah parah. Lukis gambar kambing pun jadi macam kucing! Hehehe

Kencing Berdiri Sama Macam Anjing

Saya tak kata orang yang kencing berdiri serupa seperti anjing!

Saya maksudkan perbuatan tersebut sama macam anjing kat dalam gambar di atas. Fitrah anjing kencing bukanlah demikian. Namun saya ingin menegur umat Islam lelaki bahawa agama Islam menegah umatnya dari kencing secara berdiri. Rasulullah telah mengajar tatacara yang betul untuk membuang air kecil (kencing). Malah tatacara tersebut membawa seribu kebaikan dari segi zahir dan batin. Dari sudut kesihatan mahupun dari sudut hikmahnya. Antara lain dari sudut yang tersembunyi, air kencing mereka yang berdiri mampu menjadi penawar terbaik si Iblis dan Syaitan laknatullah dalam menyembuhkan dan merawat mereka yang selalu "tercedera" dalam usaha menyelamatkan diri apabila kalimah Allah dan kalimah Azan dikumandangkan.

Nak jadi doktor peribadi Syaitan dan Iblis laknatullah, kencinglah berdiri!!!
Sendiri mau ingat haaaa....

Jangan Duduk Atas Tayar

Jangan duduk atas tayar. Duduk atas kerusi yang diperbuat dari tayar tak apa! Kreatif mereka mengitar semula tayar sehingga menjadi sebuah sofa yang besar. Tapi, selesa ke?

Moralnya, kitarlah barang terbuang menjadi sesuatu yang bermanfaat.

Kucing Menjelma Dari Tulisan

Saya tak pasti ini tulisan Jepun ke apa?
Bukan tulisan tersebut yang saya nak anda lihat, sebaliknya imej di sebalik tulisan. Nampak tak? Senang je kan nak nampak.
Kreatif...
Hebatnya Allah ciptakan mata kita!

Mandi Air Panas Kat Jentolak

Laaa... bijak sangat lah tu!
Dah kenapa?!

Corak Gergasi "Pelik" di Tasik Beku Sassolo Kerja Siapa?

Tasik beku Sassolo, Switzerland.
Fenomena yang hampir sama seperti yang berlaku pada ladang gandum dan jagung yang meliputi kawasan yang sangat luas. Dikatakan sangat "pelik" jika ia dilakukan oleh manusia!

Rupa-rupanya memang "tidak pelik" sama sekali jika ia dilakukan oleh manusia!!!

Memang kerja manusia rupanya.
Inilah hasil seni yang dihasilkan oleh seorang seniman corak gergasi, JIM DENEVAN.
Ini bukanlah hasil pertama beliau. Sebelum ini beliau telah membuat usaha serupa di Tasik Baikal ( Siberia ) semasa ia membeku.
Malah hasil seninya juga terpamer di Nevada di kawasan pasir.






Keluasan bulatan corak dibandingkan dengan bandar Manhattan
Inilah orang yang bertanggungjawab terhadap karya seni gergasi yang dimaksudkan.

Mutlakkah Kehebatan Diri yang Allah Pinjamkan



Practise make perfect. Lazimnya mereka ni dah tak kira apa untuk capai hasarat, siang malam pagi petang nak mahirkan diri semata2. Tak kira lagi yang terkorban dalam usaha untuk capai impian mereka. Kalau dilihat balik, banyak yang dibuat lebih untuk mencari keseronokan dan "mencari nama". Senang kata banyak yang sia-sia. Harap kita dapat salurkan kehebatan yang Allah bagi untuk manfaat kepada manusia lain.

Terlalu lazim kita melihat kehebatan seseorang sebagai hasil usaha mereka sendiri, dan ada pula yang beranggapan itu adalah "keajaiban" mereka yang belum tentu mampu dilaksanakan oleh orang lain. Memang manusia itu Allah ciptakan dengan banyak kehebatan dan keistimewaan. Allah S.W.T telah menciptakan manusia sebagai makhluk yang sangat sempurna berbanding dengan makhluk-makhluk lain ciptaanNya. Sebab itu manusia Allah berikan "amanah" mentadbir bumi ini agar tidak rosak dan musnah.

Namun, kelebihan yang sangat sedikit yang Allah pinjamkan itu terlalu mudah dilupakan oleh manusia itu sendiri. Banyak yang menggunakannya untuk "mencari nama" dan menunjuk-nunjuk bahawa diri mereka hebat.

Manusia, sedarlah. Kehebatan yang kita miliki memang berbeza antara satu sama lain. Banyak yang kita hebat tapi tak hebat pada perkara yang lain. Banyak yang orang lain hebat, tapi ada perkara yang kita mampu lakukan tidak dapat dilakukan oleh mereka. Cuma seperkara yang perlu diingat, sejauh mana kehebatan yang Allah kurniakan dapat kita salurkan ke arah keabaikan dan memberi manfaat kepada manusia lain. Sejauhmana ia kita dapat gunakan untuk mendapatkan redha Allah untuk selamat di akhirat kelak. Renung-renungkan.

Khamis, 28 Oktober 2010

Festival Fesyen Islamik Monte Carlo : CEMAR ISLAM

9 Ogos 2010
Festival diadakan di Monte Carlo.
Menampilkan idea dari pereka fesyen beberapa buah negara termasuk Malaysia dan Indonesia.

Persoalan yang saya bangkitkan :
1) Negara Malaysia dan Indonesia dikatakan negara Islam, mengapa perlu hadir ke festival yang ternyata terang-terangan melanggar syariat?
2) Mengapa membiarkan "kejahilan" ini seolah-olah diterima dan dibiarkan?
3) Mengapa kita tidak berusaha membuatkan "mereka" faham dengan konsep aurat dalam Islam?


Rekaan fesyen dari Cameroun, Behen


Rekaan dari pereka fesyen Indonesia, Ghea Panggabean.

Rekaan dari pereka fesyen Indonesia, Ghea Panggabean.


Rekaan lain dari pereka fesyen Indonesia, Ghea Panggabean.

Satu lagi hasil rekaan dari pereka fesyen dari Palestinin, Hindi Mahdi.

Prince Albert II of Monaco bersama Perdana Menteri Malaysia.
Apakah peranan beliau sebagai Ketua Pemimpin Malaysia dalam memberi kefahaman kepada mereka yang tidak memahami aurat dalam Islam, dan sebagai suami terhadap aurat isterinya?
Dato' Seri, jangan ingkar PERINTAH ALLAH dalam menyuruh isteri bertudung.

Malaysia's Prime Minister Najib Razak, his wife Rosmah Mansor, Prince Albert II of Monaco, Maira Nazarbayev of Kazakhstan and Qatar's Prime Minister Sheikh Hamad Bin Jassim Bin Jabr Al-Thani pose as they arrive at the Islamic Fashion Festival in Monte Carlo August 9, 2010.


Sumber :

Ahad, 24 Oktober 2010

Jumlah Huruf-huruf Dalam Al-Quran


Pernah terfikir ada berapa huruf Alif dalam Kitab Suci Al-Quran yang kita baca?
Berapa pula huruf Ba, Ta, Tsa...dan sehingga Ya?

Nak kira sendiri? Kena mujahadah sebagaimana yang dilakukan oleh an-Nasafi.
Hasil penelitiannya ini ditulis dalam kitab Majmu al Ulum wa Mathli’u an Nujum dan dikutip oleh Imam Ibn a’rabi dalam mukaddimah al-Futuhuat al Ilahiyah karangannya sendiri.

Berikut adalah hasil analisanya :

Alif : 48740 huruf,
Ba ‘ : 11420 huruf,
Ta : 1404 huruf,
Tsa ‘ : 10480 huruf,
Jim : 3322 huruf,
Ha : 26925 huruf,
Lam : 33922 huruf,
Mim : 28922 huruf,
Ya ‘ : 25717 huruf,
Wau : 25506 huruf,
Nun : 17000 huruf,
Lam alif : 14707 huruf,
Fa ‘ : 9813 huruf,
‘Ain : 9470 huruf,
Qaf : 8099 huruf,
Kaf : 8022 huruf,
Dal : 5998 huruf,
Sin : 5799 huruf,
Dzal : 4934 huruf,
Ha : 4138 huruf,
Shad : 2780 huruf,
Ra ‘ : 2206 huruf,
Syin : 2115 huruf,
Dhadl : 1822 huruf,
Zai : 1680 huruf,
Kha ‘ : 1503 huruf,
Ghain : 1229 huruf,
Tha ‘ : 1204 huruf dan
terakhir Dza : 842 huruf.

Jumlah total semua huruf dalam al-Qur‘an sebanyak : 1.027.000 (satu juta dua puluh tujuh ribu). Jumlah total ini sudah termasuk jumlah huruf ayat yang di-nusakh.

Wallahu'alam.

Ayat Kursi 9 Wakaf


Tempat-tempat wakaf yang dimaksudkan :

بسم الله الرحمن الرحيم

1 - الله لا إله إلا هو الحى القيوم
2 - لا تأخذه سنة ولا نوم
3 - له ما فى السموات وما فى الأرض
4 - من ذا الذى يشفع عنده إلا بإذنه
5 - يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم
6 - ولا يحيطون بشئ من علمه إلا بماشآء
7 - وسع كرسيه السموات والأرض
8 - ولا يؤوده حفظهما
9 - وهو العلى العظيم


DOA MELINDUNGI DIRI DARIPADA MUSUH

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم انا نجعلك فى نحور أعدائنا ونعوذبك من شرورهم. اللهم رد كيد اعدائنا على نحورهم وبدد شملهم وفرق جمعهم وشتت كلمتهم وزلزل أقدامهم وسلط عليهم كلبا من كلابك يا قهار يا جبار يا منتقم يا الله يا الله يا الله انك انت الله الواحد الأحد الصمد الذى لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد. افعل بنا خيرا وباعد بيننا وبين شرار خلقك كما باعدت بين المشرق والمغرب انك على كل شيئ قدير ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم.

Maksudnya:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani. Ya Allah Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami letakkan Engkau di leher musuh-musuh kami, kami mohon perlindungan denganMu dari segala kejahatan mereka. Ya Allah Ya Tuhan kami, kembalikan segala tipu daya mereka agar kami terselamat daripadanya, dan Engkau hancur-leburkanlah kumpulan mereka, cerai-beraikanlah pakatan mereka, kucar-kacirkanlah kesatuan mereka, goncangkanlah pendirian mereka dan hantarkan anjing-anjing kamu ke atas mereka, wahai Tuhan Yang Maha Perkasa, wahai Tuhan Yang Maha Berkuasa, wahai Tuhan Yang Bersifat Murka.


Sesungguhnya hanya Engkaulah Tuhan Yang Esa, Tuhan Yang menjadi tempat tumpuan segala hajat, yang tidak beranak dan tidak diperanakkan, yang tiada satupun yang setara denganMu, kurniakanlah kami segala kebaikan dan jauhilah kami dari segala kejahatan sebagaimana telah engkau jauhkan antara timur dan barat. Sesungguhnya Engkaulah yang berkuasa ke atas segala sesuatu, tiada daya dan kuasa melainkan kuasaMu Ya Allah, yang Maha Tinggi dan Maha Mulia.

(SUMBER DARIPADA TUAN HAJI ABDUL RAHMAN ZAKARIA, BEKAS IMAM MASJID BATU 8)

Khamis, 21 Oktober 2010

Benet Gerak Khas

Pernah tengok Benet GGK?
Jom tengok...
Kepada orang GGK, kalau saya tersalah tolong betulkan baik-baik ya...