Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Ahad, 3 Oktober 2010

ALZA jadi SMART FOR NONE

Kemalangan Perodua ALZA (Perodua Alza accident)

Beginilah rupa Perodua Alza yang terlibat dalam sebuah kemalangan ngeri. Khabarnya di Rawang ( kalau salah tolong jangan marah, tolong betulkan ).

Dalam hal ini, ada yang mempertikaikan kemampuan industri pembuatan kenderaan tempatan. Jika dilihat, kenderaan ini seakan tidak memiliki chasis/kerangka yang benar-benar selamat. Lazimnya kenderaan yang terbabit dengan kemalangan maut sekalipun, chasis kenderaan paling tidak akan bengkok. Itupun setelah diberikan hentaman yang sangat kuat dari kenderaan berat. Tetapi dalam hal ini, tahap keselamatan menaiki kenderaan buatan tempatan, wajar dipersoalkan.

Kejadian ini bukan kes terpencil. Bukan kes khas yang jarang berlaku. Soalnya, mampukah pembuat kenderaan tempatan menyediakan kenderaan yang selamat, jimat dan menarik?

Kalau boleh, buatlah kenderaan yang membuatkan pemiliknya merasa tidak perlu mengubahsuai itu dan ini. Jika tidak, kereta buatan tempatan di atas jalan sentiasa menjadi mutan kepada jenama kenderaan import. Bukan tidak patriotik, tetapi, tak sedap di mata pemilik.

Kaji balik la...

Tiada ulasan:

ACHTUNG!
Image by ACHTUNG! Design