Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Jumaat, 26 Mac 2010

BLOG USTAZ ISWAN MANSOR


Mari kita bersama-sama memeriahkan "rumah" maya Ustaz Iswan ini!!!

PROTON GEN2 HYBRID





Usahasama Proton dengan Lotus telah melahirkan Gen2 generasi baru dengan enjin 1.6 Liter CamPro yang dilengkapi teknologi hybrid EVE (Efficient, Viable, Enviromental). Ia menghasilkan kuasa sebanyak 30KiloWatt untuk motor elektriknya ( kira-kira 40 hp). Penjimatan minyak kira-kira 5.6 L/100km.

Max Torque 233Nm pada 1500rpm
Kuasa Max 105kW pada 5500rpm
0 - 100 : 9.0 saat
Top speed : 188.8km/j
Ni cerita masa pameran kereta di Geneva kalau tak silap, belum ada cerita untuk dipasarkan di negara kita rasanya.

KPLI oh KPLI

Kalau tidak silap, ini merupakan tahun ke-7 saya memohon KPLI. Buat masa ini masih hampa. Sebab itu tahun ini saya lebih bersungguh-sungguh untuk memastikan saya dapat merebut peluang ini pada tahun ini juga. Jika ditakdirkan masih tiada rezeki tahun ini, saya akan terus cuba sehingga usia 35 tahun (masa tu dah tak layak mohon).

Ramai teman-teman yang memohon sekali dua dah diterima. Mungkin itu rezeki masing-masing. Bagi saya yang memegang Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dengan kepujian Ekonomi Perancangan dan Pembangunan, saya sendiri tidak tahu bidang yang sesuai di pohon dalam KPLI. Rata-rata itulah yang menjadi punca kegagalan permohonan saya menurut beberapa sumber yang saya rujuk.

Namun permohonan kali ini lagi mengejutkan bagi diri saya.
Pagi ini "baru teringat" untuk menziarahi :

Saya pun segera menjenguk ke laman tersebut... tapi...
Lihat gambar berikut :


Orang kata kalau dah bukan jodoh, dikejar macamana sekalipun takkan dapat... Tapi kalau dah jodoh, usaha seciput pun membuahkan hasil.

Jadi, itulah cerita KPLI saya untuk ambilan Jun tahun ini... hampa lagi...
Alhamdulillah... ada hikmahnya...

(Ke ada anak murid yang doakan saya supaya jangan keluar dari sekolah ini?... Tapi saya sangat bimbang sebenarnya kalau-kalau saya dikeluarkan dari sekolah ini... huhu...)

Khamis, 25 Mac 2010

TECHNOLOGY : Sanwa 12-port USB hub


The incredible range of USB peripherals available and the shortage of free ports on many machines – particularly laptops – means that a USB hub is practically a necessity if you don’t want to waste precious time plugging and unplugging devices. Sanwa’s 12-port offering doesn’t quite match Brando’s effort in the number of ports, but is definitely the more eye-catching of the two when loaded up with devices. Its circular design means that it might be ok for those rare occasions when you need a high tech table centerpiece, but will likely have cables running every which way on the desk when fully loaded.

TECHNOLOGY : Infinite USB



For anyone who has ever lamented those clunky USB hubs, there might be a far more elegant solution around the corner. Thanks to clever design student Jiang Gonglue, we might not be too far off from seeing something like this 'Infinite USB' connector, which allows an unlimited* number of devices to plug into one USB port.

The connectors would wisely be color-coded, allowing you to distinguish between your devices. In addition, to combat the inevitable power issues that come with attaching multiple devices to a computer Jiang has also theorized an external power adaptor that would also feature the unique 'infinite USB' head.

Of course this is just a concept for now, but I look forward to the day when I don't have to unplug one device to make room for another.

The designer says that his idea comes from always having his mouse plugged into the same USB port all the time. He thought that it would be convenient if his mouse could provide a port while at the same time occupying one. And if a mouse could do this, why not any USB device?

Chrysler to develop Fiat 500EV for US market





A couple of months ago, as part of our coverage of the 2010 Detroit International Motor Show, we showed you an all-electric version of the venerable Fiat 500 that was on display at the event. At that time, Fiat said that the electric 500 was a technology test bed for future models, but was staying tight-lipped about any other details. This Monday, Fiat-owned Chrysler Group announced that it will be producing the 500EV for the US market, starting in 2012.

All of the powertrain engineering and vehicle development will be based out of Chrysler’s Michigan headquarters. The powertrain itself will be comprised of a high power electric module, a lithium ion battery, and a control unit for managing power flows.

There is no word yet on pricing, other than that it will be competitive with similar EV’s in its market. Last year, Chrysler announced that it will be building the combustion-engined version of the 500 for the North American market. It should be coming out later this year. As Fiats aren’t currently sold under their own name in North America, it will be interesting to see whether or not the 500/500EV gets rebranded as a Chrysler.

3 lagi menara bakal kalahkan Burj Khalifa


Perlumbaan membina bangunan pencakar langit tertinggi di dunia belum ada kemuncaknya. Masing-masing cuba mencipta nama, bahkan negara kita juga pernah menyertai dan memenangi perlumbaan tersebut walau untuk seketika. Perlumbaan ini tanpa disedari menjelaskan lagi tanda-tanda "kiamat" yang semakin hampir. Itu satu keadaan!

Keadaan yang lebih utama untuk diperhatikan ialah, "dana" yang digunakan untuk pembinaan setinggi itu tentunya di tahap yang dahsyat. Sekiranya perlumbaan itu berlaku dengan hebatnya di kalangan negara-negara barat, kita tidaklah begitu hairan, memandangkan rakyat mereka dan sekutu mereka hidup dalam keadaan yang "stabil".

Tetapi perlumbaan ini begitu mengujakan dalam kalangan negara-negara Arab! Sedangkan pada masa yang sama saudara seagama mereka bertarung nyawa dengan kebuluran, penderitaan dan penindasan tanpa ada yang membela. Ramai yang mati kelaparan, tiada tempat tinggal malah ramai yang dibunuh tanpa sebarang sebab. Tidakkah negara-negara Arab tersebut merasakan sesuatu?

Jika mereka tidak mahu membantu negara Islam lain atas alasan tidak mahu mencampuri urusan negara lain, mungkin itu satu hal. Namun bukankah lebih baik jika mereka menyalurkan dana yang sebesar itu untuk mempertingkatkan teknologi melalui pembiayaan penyelidikan sains dan teknologi. Pasti penemuan-penemuan yang hebat yang mengangkat martabat Islam seperti suatu ketika dahulu akan berlaku.

Siapakah yang akan membuka minda dan hati mereka?


Semoga Allah satukan umat Islam seluruh dunia. Semoga bangsa Arab Islam bersatu padu. Ya Allah, satukanlah kami...

Keputusan SPM 2009 SMIHJB

Keputusan SPM 2009 telah lama berlalu. Namun saya ingin abadikan keputusan SMIHJB dalam blog ini :


Sumber gambar : http://www.hidayah.edu.my/

Tahniah kepada yang telah berjaya dengan cemerlang. Diharap sangat kepada anak-anak didik yang telah berjaya agar sentiasa menyedari bahawa "langit itu tinggi. Jika melihat ke langit, jangan lupa apa yang dipijak".

Setakat berkongsi pengalaman dengan guru-guru veteran, sering saya dengar luahan berikut;

"...biasanya budak-budak yang "nakal", yang kita "tenyeh" nilah yang ingat kita, yang rajin tanya khabar, sampai dah anak dua pun masih berhubung dengan kita. Budak yang pandai-pandai...jangan mimpilah nak cari kita, sorang dua adalaaa..."

Kenapa demikian?


Adik-adik, mari renungkan...

Selasa, 23 Mac 2010

JORAN SAYA

Saya nak berkongsi minat saya dengan para penggemar hobi memancing kali ini. Untuk peringkat awal, saya sekadar nak abadikan "senjata" memancing saya yang menjadi nadi utama hobi ini dalam blog ini. Buat masa ini saya memiliki 4 batang joran beserta kekilinya.

Set joran terbaru yang dibeli di Kuala Terengganu.

Rod : PUYU 8 kaki
Kekili : TOMMAN MARANO MR6000
Gear ratio : 5.5:1
Ball bearing : 5

Joran yang lama berkhidmat, sehinggakan ada "ring" pada rod yang dah tanggal...hehe..

Rod : KALOI 6 kaki
Kekili : OKUMA METALLIX MT350
Gear ratio : 4.5:1
Ball bearing : 3

Joran kesayangan dan sentiasa ada dalam boot kereta. Joran paling berjasa nih! Sayangnya, mesin dia dah sampai tahap hujung hayat, dah tahap kena tukar.

Rod : DAIWA SUPERIOR 6 kaki
Kekili : SAMURAI GD5000
Gear ratio : 5:2:1
Ball bearing : 3

Joran lama untuk dapatkan umpan hidup. Biasanya pasang mata "apollo".

Rod : SANTEC 4 kaki
Kekili : SHIMANO 4000
Gear ratio : DYNA-BALANCE
Ball bearing : 4

Akan datang saya nak berkongsi kelengkapan yang terdapat dalam inventori saya pulak... (kotak pancing). Hmmm... tak banyak pun...macam saya kata, masih dalam peringkat belajar-belajar. Sesiapa yang nak berkongsi pengalaman, silakanlah. Boleh kita berkongsi pengalaman dan lokasi memancing.

Tapi hobi ini takkan bermakna seandainya tiada sokongan dari isteri tercinta... kelak "lesen" pun tak dapat... huhu... Terima kasih buat isteri tercinta!

MEMANCING 1


5 Mac 2010...Saya telah mendapat "lesen besar" dari isteri tersayang yang sangat memahami tahap "ketepuan" fikiran ini. Peluang yang ada saya maksimumkan besama rakan paling best dalam dunia buat masa ini untuk melaksanakan aktiviti yang telah sekian lama tidak saya nikmati. Aktiviti seumpama ini benar-benar memberikan saya ruang untuk berekreasi, menenangkan fikiran disamping mendekatkan diri dengan Sang Pencipta.

Bertolak kira-kira jam 6.30 petang dengan menaiki kenderaan beliau, behenti untuk solat maghrib di stesen Petronas Kota Tinggi. Perjalanan diteruskan sehinggalah ke lokasi memancing di Teluk Sengat. Jam 10.30 malam, beserta tawakal, kami mula berlabuh. Sepanajang malam sehingga air surut kira-kira jam 4 pagi, kami berperang dengan nyamuk...perun sabut yang berasap berkepul-kepul tak mampu mengusir nyamuk-nyamuk kampung ni... di tambah lagi serangan "belin" ( sejenis belut yang paling tidak disukai pemancing )...tak berhenti.

Jam 4.30 berpindah ke jeti. Memancing di sana, solat subuh di jeti, berehat seketika.

Jam 7.30, pergi cari sarapan, berkongsi pengalaman dengan nelayan warga emas, dan berkenalan dengan pemancing dari daerah lain. Dapat lokasi baru untuk akan datang.

Balik ke JB setelah dijamu oleh Pak Abu dengan hidangan lokan yang lazat.

Jenis ikan yang dapat dinaikkan seperti sembilang, kerapu, tanda, belanak dan beberapa spesis lain yang saya pun tak kenal. Maklumlah, baru nak berjinak-jinak dengan hobi ni.

Ayie dengan hasil sembilang pertamanya


Saya mengambil giliran menaikkan sembilang yang kecil sedikit dari Ayie


Seekor kerapu pula dinaikkan pada lokasi yang sama. Selepas ikan ini, beberapa ikan lain turut dinaikkan, namun Ayie tidak mengizinkan gambar diambil atas tujuan "keselamatan". ( Padahal beliau jeles tak dapat ikan sebanyak saya )! Syukur alhamdulillah atas rezeki yang Allah kurniakan.

Isnin, 15 Mac 2010

IKAN MODIFIED





Inilah salah seekor ikan yang telah di "modified" oleh Professor Terry Bradley ( professor of fisheries and aquaculture )di University of Rhode Island (URI). Genetik ikan ini telah diubahsuai agar ia lebih tahan lasak, tahap survival yang tinggi, kandungan otot yang lebih pejal dengan protein yang tinggi, dan tak "mudah di buli" oleh ikan-ikan lain.

Inilah antara hasil "kerja" manusia. Apakah mungkin kesan akibat daripada perubahan sifat asal ikan ini kepada ekosistem jika ia dilepaskan ke habitat semualajadi? Menurut sumber, sebanyak 500 000 tan metriks ikan ini dikeluarkan setiap tahun dan menjana keuntungan US80 juta.

Emmm... tak tahulah nak komen apa. Agak2 kalau tengok otot ikan tu yang berketak2, nak makan tak?

Rabu, 10 Mac 2010

DOA Menghadapi Hari Baru

Klik gambar untuk besarkan.

TECHNOLOGY : Citroen Survolt



















Citroen says it has completely reinterpreted the idea of a small car by producing the Survolt concept – an electric vehicle that fits the size parameters of a small car but not the two-box look of a hatchback. Speaking at the Geneva International Motor Show this week, the company says its supermini is unconventional, aggressive, exciting and vibrant and is what the small car sector has been looking for.

According to Citroen, the Survolt meets the size, environmental and safety requirements of cars in its class but isn’t a boring rehash of existing vehicles.

The Survolt is the continuation of Citroen’s exploration of distinctive and original electric vehicles, starting with the Citroen Revolte concept car revealed at last year’s Frankfurt Motor Show. Survolt is a blend of high-fashion glamor and extravagance with motor-racing punch.

Citroen says it has deliberately broken with convention, shaken up the rules and shifted the borders in its continuous and passionate quest to develop innovative objects ahead of their time. Survolt, it says, is one of these. It takes the genetic material of Revolte and adds an extroverted sports dimension to the mix.

The compact Survolt – 3.85m long, 1.87m wide and 1.20m high – has a look and personality of its own embedded in this concept.

A distinctive look ...
At the front, the distinctive vehicle badge sits above the large oval-shaped grille, while its slim, horizontal head lamps producing bright LED light.

Low-slung and sleek, the body features strong contrasts between the bonnet and sculpted flanks, highlighted by distinctive wheel arches.

Survolt’s air-slicing, flowing design is heavy on excitement and sensuality. It conveys agility, precision and vitality, barely containing a powerful, well-defined musculature under refined and luxurious wraps. The rear features the elegant light signature of Revolte together with a spoiler in an essential reference to motor sport.

Two-tone paint and materials like chrome and aluminum project an image of luxury and sport. Citroen says the Survolt is a perfect combination between high fashion and car racing, a unique alliance with the same philosophy and the same cues as Revolte, namely performance, cutting-edge technology and excellence.

Inside the Survolt
Survolt’s cockpit was designed to bring the two occupants comfort and refinement, triggering singular pleasure and an outstanding experience.

The car’s generous glazed area brings light and a sensation of space, very different to many of today’s sports cars.

Like Revolte, Survolt is powered by electricity, thus combining sports performance with environmental respect and sustainable development. Driver comfort is enhanced by the silent electric motor.

TECHNOLOGY : TAG Heuer Tesla Roadster






Tesla Motors has rolled put a one-of-a-kind TAG Heuer Roadster at the Geneva Motor Show. The Roadster's makeover references the red and green of the TAG logo in its predominately gray exterior and on the inside, the design by Tesla Chief Designer Franz von Holzhausen includes a center console tailored to house a soon to be unveiled TAG concept watch.

Also on board is a Meridiist mobile phone and a one-fifth second Heuer Limited Edition Stopwatch.

Once Geneva winds-up on March 14, the TAG Heuer Tesla Roadster will be driven to Baselworld for the unveiling of TAG Heuer’s new concept watch on March 18.