Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Selasa, 29 Mac 2011

Pantai Paling Sibuk di Dunia

Ikut sumber, di Jepun... masa zaman belum Tsunami... ini trend mereka berhibur.
Wallahu alam. Jangan ikut cara jahiliah mereka, kelak Allah binasakan kita tanpa signal!!!

Pisau Potong & Bakar Roti Serentak

Pagi-pagi sarapan roti bakar best juga.
Tapi, ada orang yang suka roti "paun", malas pula nak potong, kemudian nak bakar pula.
Tapi dengan pisau ni, selesai masalah kot!
Potong je roti tu, dah siap bakar sekali!

Kalau terpotong jari pun jangan bimbang, darah tak keluar kot!!!
Sebab daging yang terpotong dah masak!
Hehehe

TECHNOLOGY: Banana Guard – protecting your banana



July 4, 2008 Bananas have been one of the world’s staple foods for at least 7000 years – time enough for this simple yet very useful invention to arrive. Bananas are popular with athletes and children, geriatrics and babies, and they’re one of nature’s gifts. The perfect instant energy boost, bananas are one of the world’s most traded commodities and one of the world’s most popular foods, grown in 107 countries. Sadly, bananas don’t travel well! For all their virtues, they just aren’t as appetizing when they’re squashed. Now you can carry and store your banana safely in a backpack, pocket, school bag or sports bag.

The Banana Guard fits most bananas, has sufficient ventilation to prevent premature ripening and a secure locking mechanism. The product is built to last with ‘active hinges’ providing maximum strength in the thinnest form which can withstand regular opening and closing over a period of time.

We came across the Bananaguard via Anstall direct in Australia, though it’s available throughout North America and internationally. The price in the United States is US$6.99 for a single Banana Guard, US$12.99 for a 2-pack and US$29.99 for a 5-pack.

TECHNOLOGY: Banana peels can be used to purify water

The skin of a banana has been used to great comic effects in numerous slapstick routines for many years. It's also good for the skin and is a traditional cure for warts. You can polish shoes and silver with it. You can make wine with it and it's even been known to find itself being dried, wrapped in paper and smoked. Now, research published in the journal of the American Chemical Society claims that mashed up peel can remove heavy metals from river water.

Heavy metals can end up in the waterways of the world as a result of industrial or agricultural processes and have been linked to a variety of health problems, ranging from nausea and vomiting to lung, kidney and brain damage. While there are numerous purification methods are already employed to try and keep the nasties at bay, many involve significant cost and can carry their own toxic risks.

Adding to other work which has shown the benefits of using coconut fibers and peanut shells, Gustavo Castro and colleagues from Brazil's Instituto de Biociências de Botucatu at the Universidade Estadual Paulista have found that minced banana peel could quickly remove lead and copper from river water and is at least as effective, and in some cases even better than, existing methods.

The team found that the banana skin water treatment apparatus can be used up to 11 times without losing its cleansing properties. The use of banana skins is seen as very attractive for water purification because of low cost and the fact that no chemical modification is necessary for the process to work.

On the face of it, this seems to be a very promising use for an otherwise discarded waste product. Unfortunately, the university didn't get back to us when we inquired about what happens to the minced banana skin at the end of the process.

Soket Mekanikal

Soket plag mekanikal!
Inovasi yang kreatif dan praktikal.

Hanya tarik keluar, boleh di pasang dengan 3 plag.
Kalau nak guna satu je boleh tekan untuk tenggelamkan dia.
Adik-adik yang tengah buat folio mekanikal dan elektromekanikal, gambar ni pun boleh guna tau! Ni pergerakan linear untuk mekanikal secara manual! :D

Gerudi Nenas @ Pineaple Spring!!!

Biasa jumpa potato spring kan?!
Pernah jumpa pineaple spring ???

Ni alatnya...

Tekan, putar sampai bawah.
Jadilah spring.
Suka tengok alat ni... tapi nak makan nenas banyak-banyak tak boleh pulak... nanti lidas!
Tapi, isteri saya pantang jumpa nenas!!! Sebiji pun dia boleh perabih... hehehe
Mana nak cari alat ni pun saya tak tahu... :D

Alat Pemotong Pisang!!!

Suka makan pisang yang dipotong nipis?
Tapi malas atau tak kuasa nak potong satu-satu...?

Ni ada alat pemotongnya!
Sekali tekan dapat 6 keping!!!
3 kali potong siap sebiji pisang.

Belilah!!!
Kat mana?
Saya pun tak tahu . . . :D

Selipar Lap Lantai

Sambil berjalan dalam rumah, sambil lap habuk-habuk yang ada di lantai. Hmmm, bagus untuk sesiapa saja dalam isi rumah! Suruh satu keluarga pakai pun bagus!!! Hehehe Kreatif! Tapi kalau ada tamu pun nak pakai, emmm... nampak kurang best la kan...

Sekali pandang, macam karpet atau alas kaki semata-mata! Tetapi kalau belek betul-betul rupanya tempat letak selipar! Masa yang sama jadi alas kaki. Kreatif juga kan!!! Jangan tersandung tali selipar masa berjalan sudahlah!!! hehehe


Rabu, 23 Mac 2011

Bencana Tsunami Jepun

Saya nak abadikan gambar-gambar bencana Tsunami di Jepun yang merupakan malapetaka yang amat dahsyat. Ada sebab mengapa demikian jadinya kepada sebuah negara metropolitan. Semoga kemajuan di negara ini tidak disertakan dengan kemaksiatan yang bagai "dihalalkan" oleh "para pemimpin". Perkara maksiat tak akan sama sekali bercampur dengan yang halal dan yang hak. Bila dicampurkan juga, pasti yang tidak berdosa juga turut menerima padahnya sebagaimana kaum-kaum terdahulu seperti yang terdapat di dalam Al-Quran.

Wahai pemimpin negara Malaysia, angkatlah ayat-ayat Allah yang agung, jangan ringankannya!