Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Selasa, 23 Mac 2010

MEMANCING 1


5 Mac 2010...Saya telah mendapat "lesen besar" dari isteri tersayang yang sangat memahami tahap "ketepuan" fikiran ini. Peluang yang ada saya maksimumkan besama rakan paling best dalam dunia buat masa ini untuk melaksanakan aktiviti yang telah sekian lama tidak saya nikmati. Aktiviti seumpama ini benar-benar memberikan saya ruang untuk berekreasi, menenangkan fikiran disamping mendekatkan diri dengan Sang Pencipta.

Bertolak kira-kira jam 6.30 petang dengan menaiki kenderaan beliau, behenti untuk solat maghrib di stesen Petronas Kota Tinggi. Perjalanan diteruskan sehinggalah ke lokasi memancing di Teluk Sengat. Jam 10.30 malam, beserta tawakal, kami mula berlabuh. Sepanajang malam sehingga air surut kira-kira jam 4 pagi, kami berperang dengan nyamuk...perun sabut yang berasap berkepul-kepul tak mampu mengusir nyamuk-nyamuk kampung ni... di tambah lagi serangan "belin" ( sejenis belut yang paling tidak disukai pemancing )...tak berhenti.

Jam 4.30 berpindah ke jeti. Memancing di sana, solat subuh di jeti, berehat seketika.

Jam 7.30, pergi cari sarapan, berkongsi pengalaman dengan nelayan warga emas, dan berkenalan dengan pemancing dari daerah lain. Dapat lokasi baru untuk akan datang.

Balik ke JB setelah dijamu oleh Pak Abu dengan hidangan lokan yang lazat.

Jenis ikan yang dapat dinaikkan seperti sembilang, kerapu, tanda, belanak dan beberapa spesis lain yang saya pun tak kenal. Maklumlah, baru nak berjinak-jinak dengan hobi ni.

Ayie dengan hasil sembilang pertamanya


Saya mengambil giliran menaikkan sembilang yang kecil sedikit dari Ayie


Seekor kerapu pula dinaikkan pada lokasi yang sama. Selepas ikan ini, beberapa ikan lain turut dinaikkan, namun Ayie tidak mengizinkan gambar diambil atas tujuan "keselamatan". ( Padahal beliau jeles tak dapat ikan sebanyak saya )! Syukur alhamdulillah atas rezeki yang Allah kurniakan.

2 ulasan:

zaj berkata...

aik, dah namenye cikgu kan, ke mane2 je pun memg tuck-in baju kaaan..

joran ganas berkata...

seronok tol ko mancing kat blkang umah abng aku tu eh..tgh musim duri nie ko tak mancing lagi ke

ACHTUNG!
Image by ACHTUNG! Design