Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Selasa, 16 Ogos 2011

SIAPA PANGLIMA SALLEH ( KIYAI HJ. SALLEH )



NAMA PENUH : Mohd Salleh bin Abdul Karim ( dalam gambar yang keempat dari kiri).


JUGA DIKENALI DENGAN GELARAN :
1. Kiyai Salleh
2. Panglima Hitam
3. Panglima Salleh
4. Cikgu Salleh
5. Pawang Salleh
6. Salleh Hitam
7. Salleh Keling

KETURUNAN : Banjar

NAMA ISTERI : Esah bte Haji Abdul Rashid

TEMPAT LAHIR : Tanjung Olak Batu, Bukit Pasir, Muar

LATAR BELAKANG PENDIDIKAN :
1. Pada usia 13 tahun (setelah tamat sekolah Melayu Jorak) merantau untuk mencari ilmu.

2. Beliau begitu berminat dengan ilmu serta mendalami ilmu antaranya dengan Tuan Guru Haji Hussein (belajar agama, Al-Quran), Haji Alias, Haji Adam, Haji Ahmad. Ada juga yang mengatakan beliau pernah berguru dengan Syeikh Fadhil Al-Banten (yang membawa amalan Wirid Khawajakan).

3. Beliau telah menetap bersama keluarga di Kayu Ara Pasong, Pontian. Mempunyai seorang isteri Esah bte Haji Abdul Rashid. Beliau kemudiannya merantau ke Batu Pahat serta berniaga di sana.

4. Beliau juga dikatakan telah menyertai komunis serta mengetahui banyak rahsia sulit komunis dan menyalurkannya kepada pihak berkuasa. Pernah pada suatu ketika komunis memburunya kerana dikatakan tidak menyerahkan duit kutipan cukai. Sebenarnya beliau tidak pun mengutip cukai berkenaan dan terus pulang ke kampung halamannya. Komunis telah mengepung rumah beliau dan setelah serbuan mereka gagal menemui beliau walau pada ketika itu Kiyai Salleh sememangnya berada di dalam rumah tersebut.

5. Panglima Salleh dikatakan mempunyai kemampuan melembutkan besi serta mempunyai sebilah pedang yang berasal dari keturunan Raja-raja Riau.

6. Beliau kemudiannya diminta mengetuai Persatuan Mahmuddiah bagi memulihkan kembali semangat orang-orang Melayu yang menderita akibat ancaman komunis. Beliau telah melancarkan serangan ke atas dua kawasan komunis di Bukit Simpor dan Batu Putih, Pancor pada 19 April 1945 dengan hanya berbekalkan senjata tradisional Melayu.

7. Panglima Salleh seterusnya mengetuai serangan ke atas kawasan-kawasan komunis antaranya di Air Hitam, Bukit Alam, Bukit Belah, Bakri, Bukit Berdiri, Separap, Bagan dan Batu 6, Air Hitam, Paril Jamil, Bukit Mor, dan Parit Jawa. Mereka telah membunuh semua komunis yang ditemui sehingga menjadikan mereka cukup digeruni komunis.

8. Amukan Panglima Salleh di Muar akhirnya dihentikan oleh Dato' Onn Jaafar yang bertindak sebagai pendamai. Ada juga pendapat yang mengatakan Panglima Salleh menghentikan serangan ke atas Muar setelah ditegah oleh guru beliau, Sheikh Fadhil Al-Bentan. Beliau juga pernah cedera di bahu akibat tembakan komunis ketika serangan di Semerah pada 1 Julai 1945.

9. Terdapat juga pengikut-pengikut beliau yang syahid semasa serangan namun bilangan anggota komunis yang terbunuh dikatakan amat tinggi sehingga 10 lori diperlukan bagi membawa keluar mayat mereka.

10. Serangan kemudiannya diteruskan di Senggarang serta berjaya menawan 7 orang komunis berbangsa Melayu. Semasa mereka cuba mendapatkan maklumat, mereka kemudiannya diserang kembali oleh komunis menyebabkan kesemua 7 tawanan tersebut berjaya melarikan diri namun kesemua mereka ditemui kemudiannya mati lemas di sebatang sungai.

11. Selepas Jepun menyerah kalah, komunis bermaharajalela di Batu Pahat. Mereka amat percaya komunis di China akan datang membantu perjuangan mereka di Tanah Melayu. Mereka mengganas serta membunuh semua orang yang disyaki menjadi tali barut Jepun.

12. Panglima Salleh kemudiannya menyusun strategi menyerang komunis di Batu Pahat dengan melancarkan serangan dari pelbagai arah. Kiyai Saidi, Kiyai Taha, Kiyai Hanan dan Kiyai Miskam mengetuai serangan dari arah utara Batu Pahat (Muar, Parit Jawa dan Air Hitam).

13. Dari Selatan (Senggarang dan Pontian) diketuai oleh Kiyai Salleh Kintol manakala dari Timur (Parit Sulong dan Bandan) melancarkan serangan serentak ke atas Batu Pahat. Mereka membunuh semua komunis semasa dalam perjalanan ke Batu Pahat.

14. Orang-orang Cina di Batu Pahat amat bimbang tentang keselamatan mereka kemudiannya memberitahu Dato' Onn Jaafar tentang rancangan Panglima Salleh untuk menyerang mereka. Atas nasihat Dato' Onn, Panglima Salleh akhirnya membatalkan serangan tersebut.


PANGLIMA SALLEH DALAM LIPATAN SEJARAH

1. Kepimpinan Haji Mohd Salleh terserlah semasa kekalahan Tentera Jepun di tangan pihak Tentera Berikat pada pertengahan bulan Ogos 1945. Di Semenanjung Tanah Melayu, peristiwa tersebut menimbulkan apa yang dinamakan tempoh Kekosongan Kuasa. Tempoh tersebut berlangsung selama dua minggu sehingga ketibaan Askar British yang menandakan permulaan Pentadbiran British Baru di Tanah Melayu.

2. Sebelum ketibaan pihak British, komunis yang dikenali sebagai Askar Bintang Tiga berjuang menentang Jepun di bawah payung Malayan People Anti-Japanese Army atau (MPAJA) telah mengambil kesempatan untuk berkuasa dan bertindak kejam terhadap orang-orang yang dianggap bekerjasama dengan Jepun. Mereka tidak mengenal mangsa dan menghukum sesiapa sahaja yang dianggap bersalah tanpa mengikuti proses undang-undang yang betul. Lazimnya mereka yang di dapati bersalah akan dikenakan hukuman mati.

3. Mereka dibunuh dengan berbagai cara seperti ditanam hidup-hidup, di pukul sampai mati, diseksa sampai mati, direbus, diseret di jalan dan berbagai-bagai lagi. Ramai Melayu yang terpaksa menyertai komunis akibat terpaksa. Penentangan terhadap komunis dilakukan secara senyap-senyap lantaran bimbang menjadi mangsa kekejaman komunis yang banyak berlindung di sebalik persatuan Cina.

4. Kekejaman Askar Bintang Tiga berleluasa di Tanah Melayu termasuk di Batu Pahat dan Muar. Masyarakat Melayu di kawasan Parit Sulong, Batu Pahat, Johor, yang pada ketika itu tidak mempunyai kelengkapan senjata untuk mempertahankan diri telah memilih Haji Mohd Salleh untuk memimpin pakatan untuk mempertahankan diri dari kekejaman Askar Bintang Tiga.
Pedang Panglima Salleh

5. Dengan hanya bersenjatakan parang panjang dan amalan Ayat Empat, Haji Mohd Salleh telah memimpin masyarakat Batu Pahat untuk menggempur kubu-kubu Askar Bintang Tiga di Bukit Berdiri dan Bukit Alam, Parit Sulong, di Parit Lubok, Semerah, di Kangkar Senanga, dan di Air Kuning, Bakri, Muar.

6. Pasukan pejuang di bawah pimpinan Haji Mohd Salleh terkenal dengan gelaran 'Tentera Selempang Merah', 'Ttentera Parang Panjang dan 'Selendang Merah'. Gelaran ini mengambil sempena Selendang berwarba merah yang dibekalkan kepada setiap ahli perjuangannya yang hanya memiliki parang panjang sebagai senjata utamanya.

7. Terdapat pelbagai kisah mengenai kehebatan ilmu kebatinan Haji Mohd Salleh. Ramai yang mengatakan Askar Bintang Tiga melihat beribu-ribu pejuang yang tinggi menggalah menuju ke arah mereka untuk mencabut nyawa mereka, sedangkan yang datang itu hanyalah Panglima Salleh dan pasukanya yang dianggarkan berjumlah seratus orang sahaja.

8. Beberapa orang penduduk di mukim empat telah menubuhkan satu persatuan yang dinamakan persatuan mahmuddiah untuk menentang komunis. Kejayaan pertama persatuan ini semasa mereka menjemput 2 orang ketua komunis memberi ceramah di kampong mereka, (seorang berbangsa cina manakala seorang lagi Melayu) mereka di tangkap dan dibunuh di Parit Maimon. Selepas itu komunis telah membalas dendam dengan menyerang Parit Yaakob serta membunuh ketua kampungnya.

9. Terdapat juga peristiwa di Parit Bangas, Sri Medan apabila seorang ketua komunis dan 6 pengikutnya diberi makan makanan yang dicampur ngan buah Kecubung menyebabkan mereka mabuk. Mereka kemudiannya di bunuh yang menyebabkan komunis bertindak balas dengan menyerang dan membakar rumah-rumah di Parit Bangas.

10. Beberapa insiden pertempuran antara orang Melayu dan Komunis juga terjadi di Bandar Batu Pahat, Parit Betong, Kampung Pasir, Parit Sulong, Parit Haji Abdul Hadi, Separap dan Parit Jawa. Kemuncak insiden ini apabila Dato' Abdullah (Pegawai daerah Batu Pahat), Haji Hasbullah (Kadi Batu Pahat), Dr. Woodhill (Pegawai Perubatan serta dua orang lagi penduduk telah ditangkap dan dibunuh di sekolah Cina Benut.


11. Dato Onn bin Jaafar telah menjemput Kiyai Salleh untuk berunding ngan orang-orang Cina di Muar pada 15 sept 1945. Satu perjanjian damai dimeterai namun komunis telah melanggar perjanjian tersebut menyebabkan kumpulan yang dipimpin Kiyai Salleh mengamuk semua serta melancarkan serangan hebat ke atas mereka.

12. Dato' Onn kemudiannya mengaturkan perjanjian damai sekali lagi dengan menjemput ketua-ketua Bintang Tiga (komunis), ketua masyarakat Cina serta penghulu-penghulu di Batu Pahat.

13. Sebagai menghargai jasa Kiyai Salleh, beliau dianugerahkan gelaran Panglima pada 26 Disember 1945 oleh Sultan Johor. Beliau kemudiannya dilantik sebagai Penghulu Mukim Empat serta diminta oleh Sultan Johor untuk terus menjaga keamanan negeri Johor. Kiyai Salleh sekali lagi dianugerahkan Pingat Sultan Ibrahim (PIS) pada 17 sept 1955 atas jasa dan sumbangan besar beliau.



Mat Indra (tiga dari kiri) yang mengetuai serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong

14. Walaupun pentadbiran negara ditadbir oleh British kemudiannya, komunis masih lagi merupakan ancaman besar serta masih menjadi ancaman di seluruh Tanah Melayu. Kiyai Salleh menyerang Bakri yang ketika itu merupakan pusat bagi merekrut anggota baru Komunis.

15. Mat Indra, seorang ketua komunis berbangsa Melayu yang dikatakan kebal telah cuba menyerang Mukim Empat namun dibatalkan kerana Kiyai Salleh telah mengetahui serangan tersebut serta bersedia 'menyambut' kedatangan mereka dengan parang dan pedang. Mat Indra kemudiannya cuba menyerang Pagoh pula namun gagal. Mat Indra dikatakan bernasib baik apabila berjaya menyerang Balai Polis Bukit Kepong serta membunuh ramai anggota Polis di sana.

16. Gerakan parang panjang Kiyai Salleh dihentikan selepas Mat Indra di tangkap di Sri Medan tetapi sebenarnya mereka masih berperanan besar menjaga keamanan apabila menyertai 'homeguard'.

17. Kiyai Salleh akhirnya meninggal dunia pada 21 April 1959. Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau serta menempatkan roh beliau di kalangan hamba-hambanya yang syahid demi kerana agama dan tanah airnya. Amiin.... Al-Fatihah.

Tribute kepada blog W.PANGLIMA. atas perkongsian sumber. Namun url blog ini tidak dapat saya sertakan kerana mengandungi unsur, paparan dan post yang tidak sesuai dikongsikan dengan para pelajar dan orang-orang yang beriman. Justeru saya memohon maaf dan juga ucapan terima kasih.

Tiada ulasan:

ACHTUNG!
Image by ACHTUNG! Design