Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Rabu, 21 April 2010

Vandalisme


Vandalisme?
Perlakuan tidak elok yang dilakukan untuk merosakkan harta benda awam dengan tujuan khianat ataupun keseronokan yang tidak berasas. Lazim berlaku di sesetengah sekolah mahupun di persekitaran kita terhadap barang-barang awam.

Sedih terhadap golongan yang gemar kepada perlakuan ini yang kelihatannya menjadi tabiat yang sukar dihentikan. Apapun, kita harus melihat perkara ini dengan penuh kematangan. Sebagai guru, perkara seumpama ini tidak wajar dilihat sebagai satu senario biasa, dan tidak boleh pula terus melenting menyalahkan pihak tertentu. Kajian dan siasatan perlu dilaksanakan dengan teliti dan ditangani agar ia benar-benar mendatangkan keinsafan. Jika tidak, begini pula padah yang bakal menimpa :




Gambar-gambar di atas adalah sekadar gambar hiasan.

Apapun, tindak balas pelajar sedemikian tidaklah wajar sama sekali, sekalipun tindakan guru terhadap mereka sukar untuk mereka terima. Sebaiknya guru kena pandai-pandai "clearkan" balik kekeruhan yang timbul, jangan biarkan pelajar yang tengah "panas" tu di biar macam tu saja. Pelajar pula, kalau dah kuat sangat, pergila hantuk kepala kat pokok kelapa yang dah tinggi 30 kaki. Tengok sapa yang kuat!

Sama-sama kita tingkatkan sabar dalam diri.

Tiada ulasan:

ACHTUNG!
Image by ACHTUNG! Design