Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Khamis, 29 April 2010

Gangguan Syaitan Dalam Solat

Dalam suatu riwayat diberitakan bahawa apabila waktu solat, maka bIblis laknatullah akan memerintahakan tentera-tenteranya utuk mendatangi manusia dan membuat mereka sibur agar tidak mengerjakan solat. Lalu dibuatnya dengan berbagai kesibukan, sehingga orang tersebut tidak mengerjakan solat sebagaimana waktu semestinya.

Jika cara sedemikian tidak berhasil, maka syaitan berusaha pula supaya rukuknya, sujudnya, bacaannya dan tasbihnya tidak dilakukan dengan sempurna.

Jika masih tidak berhasil juga, makasyaitan berusaha pula untuk membuatkan hati seseorang itu sibuk memikirkan perkara-perkara yang berkaitan dengan hal dunia. Dan jika kaedah ini juga masih tidak berhasil, maka pergilah syaitan dalam keadaan yang hampa.

Rasulullah SAW pernah bersabda bermaksud :
“Sesungguhnya syaitan itu mempunyai seruan, dan malaikat juga mempunyai seruan. Adapun seruan syaitan ialah agar mengulangi kejahatan dan mendustakan kebenaran. Sedangkan seruan malaikat ialah mengulangi kebaikan dan membenarkan kebenaran, maka barangsiapa yang mendapatkan yang ini, ketahuilah bahawa itu adalah dari Allah, maka hendaklah ia memuji Allah SWT, dan barangsiapa yang mendapatkan yang lain maka hendaklah ia berlindung dari syaitan yang terkutuk”. ( Mashabih )

Tiada ulasan:

ACHTUNG!
Image by ACHTUNG! Design