Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Sabtu, 14 Ogos 2010

IKAN PLACODERM : Penggigit Terulung!




1) Ikan Placoderm adalah kumpulan pertama vertebrata rahang.
2) Mendominasi ekosistem perairan antara 430 dan 360 juta tahun yang lalu (katanya!)
3) Ia memiliki perisai sebagai pelindung tubuh (placoderm = "kulit lapis besi").
4) Placoderm terbesar yang pernah dijumpai adalah Terrelli Dunkleosteus, dengan ukuran 33 kaki (10 m) panjang dan seberat 4 tan.
5) Dikatakan predator hebat di atas lautan purba.
6) Sekarang, ahli-ahli biologi membuat rekonstruksi biomekanik otot-otot rahang ikan ini, menunjukkan bahawa makhluk ini mungkin mempunyai gigitan yang paling kuat berbanding setiap ikan lain. Malah melebihi yu terbesar dan menyaingi buaya atau dinosaur Tyranosaurus.
Tyranosaurus
Ikan Placoderm

7) Para saintis menghitung kekuatan gigitan rahang dari £ 11.000. Tetapi rahang dari Dunkleosteus disokong di bahagian depan sebuah deretan gigi tajam, dan tekanan diukur pada hujung taringnya dari 80.000 pon per inci persegi. Model biomekanik dari mulut ikan mendedahkan bahawa dia mempunyai tengkorak yang sangat mudah alih dikendalikan oleh suatu mekanisme yang unik didasarkan pada empat sendi putaran, menjadi rahsia di balik gigitan yang kuat.

8) Selain itu, ikan ini juga boleh membuka mulutnya dengan sangat cepat, hanya dalam 1 / 50 saat, yang mencipta kekuatan hisap yang kuat, menyedut mangsa ke dalam mulutnya. Biasanya, ikan memiliki gigitan-gigitan yang kuat atau cepat, tetapi tidak keduanya. "Bahagian yang paling menarik dari pekerjaan ini bagi saya adalah mendapati bahawa ikan ini sangat lapis baja yang baik cepat pada pembukaan rahang dan cukup kuat selama penutupan rahang," kata Mark Westneat, Kurator Ikan di The Field Museum.

9) "Hal ini dimungkinkan karena teknik unik tengkorak dan otot-otot berbeza yang digunakan untuk membuka dan menutup, itu membuat ikan ini menjadi salah satu pemangsa puncak pertama benar dilihat dalam rakaman fosil vertebrata .."

10) Gigitan kuat dari Dunkleosteus membolehkannya untuk makan makhluk air lain seperti ikan placoderm berpelindung lain, ammonoids , moluska lain, dan Artropoda. "Dunkleosteus mampu menelan apa pun di lingkungannya," kata Philip Anderson, di Jabatan Sains Geofizik di University of Chicago.
"Kita tidak bisa benar-benar melihat haiwan-haiwan feed atau berinteraksi, tetapi kita dapat memahami berbagai perilaku yang mungkin dengan mempelajari bagaimana bahagian-bahagian diawetkan dibentuk dan disambungkan antara satu sama lain."
( sumber: softpedia)

Tiada ulasan:

ACHTUNG!
Image by ACHTUNG! Design