Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Khamis, 12 November 2009

HUKUM BUNUH CICAK

Rujuk Kitab Riyadus Solihin :

Abu Hurairah r.a berkata : Rasulullah s.a.w bersabda :

"Siapa yang membunuh cicak pada pukulan pertama, maka mendapat sekian pahalanya, dan membunuh dalam pukulan yang kedua maka mendapat sekian pahalanya kurang dari yang pertama, dan siapa yang membunuh cicak dalam pukulan ketiga, maka mendapat sekian pahalanya."

Dan dalam riwayat lain : " Siapa yang membunuh cicak dalam pukulan pertama mendapat 100 hasanat, dan dalam kedua kurang dari itu, dan ketiga kurang dari itu.
( Riwayat Muslim )


Dalam sumber lain, Umm Sjarik r.a berkata : Bahawa Rasulullah s.a.w telah menyuruh kepadanya membunuh cicak, dan bersabda : "Dahulu ia telah meniupkan api atas Nabi Ibrahim a.s "
( Riwayat Bukhari & Muslim )



Jadi moralnya, marilah kita bunuh cicak. Kenapa?

1) Rumah jadi kotor dengan tahinya

2) Bising, tengah malam baby nak tido asyik cak cak cak!!!

3) Rumah bukan tempat penternakan mereka

4) Nabi suruh bunuh...BUNUH jelaaa...!!!

Perlu difahami, perkataan bunuh itu sendiri tidak boleh disertakan dengan sebarang bentuk penganiayaan, penyiksaan, atau apa jua tindakan yang tidak berperikemanusiaan terhadap haiwan, apatah lagi dengan tujuan untuk berseronok! Ia dikira ibadah. Maknanya, nak buat ibadah tak boleh main-main. Jangan lupa pula untuk baca ta'wuz! ( Auzubillahi minas syaitoonirrajiim )

Cara yang paling baik ialah cara yang paling cepat mematikan reptilia tersebut. Dengan kata lain, lagi cepat mati lagi baik. Jangan campak dalam air, jangan masukkan dalam api, jangan bagi kucing hidup-hidup dan jangan dimakan....erk!!!

Biasanya kucing buat main dulu. Dia siksa dulu, dah puas main baru makan. Kecian cicak tu tersiksa jiwa raga dia. Ingat, doa makhluk teraniaya pun makbul tau! Erk....!

1 ulasan:

Nilam suhana berkata...

hurm... jika cicak itu memberi kemudaratan kepada kita.. maka bunuh lah...

ACHTUNG!
Image by ACHTUNG! Design