Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Khamis, 6 Januari 2011

Kemalangan Itu Tidak Kelakar

Banyak benar gambar kemalangan di internet. Banyak juga yang mengkategorikan kemalangan tertentu sebagai kemalangan "kelakar"! Ya, mungkin kelakar pada orang yang melihat, tapi kepada individu yang mengalami perkara tersebut cukup merasakan perkara tersebut adalah suatu bencana. Justeru kita yang turut melihatnya perlu memperbetulkan hati kita agar tidak tersilap langkah sehingga Allah takdirkan ia terjadi kepada kita, baru kita tahu tinggi rendahnya langit Allah.

Anda tergelak, bila lihat bulldozer langgar kereta! Tapi tuan ampunya kereta geleng kepala mana nak cekau pembiayaan baik pulih kereta.
Lucu tengok gerabak keretapi duduk atas dua landasan, tapi kita tak tahu orang yang alaminya terasa nyawa di hujung tanduk!
Kita rasa lawak helikopter kudung siap toreh dinding, padahal kita tak tahu juruterbangnya maut dalam nahas!
Kita senyum melihat bas jatuh longkang besar, sedang kita tak tahu berapa ramai keluarga ketakutan dan trauma dengan kemalangan tersebut.
Kelakar tengok Bugatti dalam air, tapi kita tak sedar betapa peningnya kepala sang anak nak beri jawapan kepada ayah atas kereta kesayangan ayahnya itu.




Pendek kata, jangan mudah mentertawakan orang. Kelak Allah uji kita dengan perkara yang sama. Mungkin orang lain boleh senyum jika ditertawakan, tapi kita belum tentu boleh terima tawaan orang atas musibah yang menimpa kita, apatah lagi tersenyum dengannya.

Waspadalah... jangan lupa doa mohon keselamatan dari Allah atas apa jua perkara yang kita perbuat di samping melipat gandakan langkah keselamatan ke tahap yang optimum.
Moga kita semua dilindungi Allah.

Tiada ulasan:

ACHTUNG!
Image by ACHTUNG! Design