Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Khamis, 15 Julai 2010

FACEBOOK : 16 Bilion Minit Diluangkan Setiap hari.

2 tahun awal kewujudan FACEBOOK oleh Harvard Mark Zuckerberg, ia digunakan oleh mahasiswa Harvard.

6 tahun berikutnya ia berkembang ke seluruh dunia. Sejak itu, ia berkembang luas dengan begitu drastik sehingga sekitar 60.000 server untuk menyokong 400.000.000 penggunanya. Dan para pengguna berkongsi lebih dari enam bilion helai kandungan per minggu, "meng-upload" lebih 3 bilion foto setiap bulan dan menghabiskan 16,000,000,000 minit setiap hari di Facebook.

Angka-angka menghairankan ini dikutip oleh Tom Cook dari sistem Facebook kumpulan teknik di O"Reilly Velocity conference minggu lalu.

Pengguna Facebook melakukan lebih daripada 50 juta operasi per saat, terutama antara web server tier dan caching. Lebih dari satu juta laman web telah memasukkan ciri-ciri Facebook Connect dan pengguna melihat lebih daripada satu juta foto setiap saat.

Untuk mengatasi pertumbuhan, Facebook telah mula membina sebuah pusat data di Prineville, Oregon yang akan adat-dibina untuk menyokong infrastruktur pelayan dan simpanan.

Antara statistik terkini yang menarik ialah :
1) 50% pengguna aktif log on ke Facebook pada hari tertentu
2) Pengguna rata-rata mempunyai 130 rakan dan membuat 70 potongan kandungan setiap bulan
3) Sekitar 70% dari pengguna Facebook berada di luar Amerika Syarikat
4) Terdapat lebih daripada 100 juta pengguna aktif yang sedang mengakses Facebook melalui peranti mobile mereka, dan orang-orang ini dua kali lebih aktif
5) Lebih dari satu juta laman web telah berintegrasi dengan Facebook Platform
Sumber : Google

Tiada ulasan:

ACHTUNG!
Image by ACHTUNG! Design