Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Jumaat, 10 Mei 2013

CARA MENCEGAH KEMUNGKARAN


مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ 
Terjemahan :
"Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah ia mencegah kemungkaran itu dengan tangannya. jika tidak mampu, hendaklah mencegahnya dengan lisan, jika tidak mampu juga, hendaklah ia mencegahnya dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman." 
(HR Muslim, no.70, lidwa, jalur Abu Sa`iid al-Khudri ra) 

Nak katenye, kalau nampak benda tak elok, jangan biarkan hati kita kosong, sebab ia tanda redha dengan benda tu. 

Contoh paling mudah, tengah jalan-jalan, nampak couple dok pegang tangan pastu siap kiss-kiss lagi. Jangan jadikan insiden tu macam kita tengok ayam patuk beras. sebaliknya kena hadirkan dalam hati kita rasa tak suka dan benci dengan perbuatan mereka tu. Dalam hati juga kena ada doa moga Allah bagi petunjuk buat mereka. 

Jangan lupa doa masa tu juga agar Allah tak uji kita sampai kita terbuat benda yang serupa, dan Allah jauhkan dari perkara tersebut dilakukan oleh seluruh zuriat dan keturunan kita.

Tapi takkan sampai bila-bila pun nak ada kat stage "selemah-lemah iman" geng.  Afdlin Shauki pun da pandai tegur orang buat salah dengan lisan geng.  Tu dah naik level kira tu... :)

Tiada ulasan: