Selamat Datang Ke BLOG ACHTUNG...Semoga beroleh manfaat.

Jumaat, 10 Mei 2013

BERSYUKUR DENGAN APA YANG KITA ADA

ALHAMDULILLAH

Ada tak ucap kalimah tu hari ni?
Itulah ucapan yang memanjangkan lesen pinjam semua benda milik Allah SWT.
Pinjam apa?
Mata, telinga, hidung, mulut, suara, tekak, anak tekak, kerongkong, otak, saraf otak, kulit, bulu roma, rambut, kening, bulu mata, gigi, rahang, tulang-temulang, otot-otot.... woooooooooooaaaaa... banyak benda yang kita pinjam. Tu baru kat tubuh.  Isteri, anak, ilmu, ... semua tu milik Allah.

Padah tak bersyukur?
Kalau Allah ambik balik... hilang, mati, tak boleh guna, krem, jem, buta....
Kalau banyak bersyukur, dapat nikmat guna lama...

Kalau dah bersyukur tapi Allah ambil balik jugak?
Tanda Allah beri perhatian kat kita, nak uji untuk naikkan tahap Iman.  Syaratnya sabar dan redha.

Teringat pulak nasyid lama ni... group al-Arqam. Moga jadi iktibar. :)

Apa yang ada jarang disyukuri 
Apa yang tiada sering dirisaukan 
Nikmat yang dikecap 
 Baru kan terasa bila hilang 
Apa yang diburu timbul rasa jemu 
Bila sudah di dalam genggaman 

 Dunia ibarat air laut 
Diminum hanya menambah haus 
Nafsu bagaikan fatamorgana di padang pasir 
 Panas yang membahang disangka air 
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang 
Dilihat ada ditangkap hilang 

 Tuhan leraikanlah dunia 
Yang mendiam di dalam hatiku 
Kerana di situ tidakku mampu 
Mengumpul dua cinta 
Hanya cinta-Mu kuharap tumbuh 
Dibajai bangkai dunia yang kubunuh 

 Lagu : The Zikr 
 Lirik : Pahrol Mohd Juoi 
Hakcipta : OVA Productions

Tiada ulasan: